1. | Nauczyciel który otrzymał zgłoszenie o cyberprzemocy wobec ucznia powiadamia dyrektora szkoły. Dyrektor przekazuje sprawę pedagogowi szkolnemu i nauczycielowi informatyki. |
2. | Niezwłocznie po otrzymaniu informacji pedagog szkolny współpracując z nauczycielem informatyki podejmują następujące działania: - ustalają okoliczności zdarzenia - rodzaj i treści materiału, sposób rozpowszechniania go, osobę podejrzaną o dokonanie przemocy oraz świadków zdarzenia, - zabezpieczają dowody przemocy, - gdy sprawca jest nieznany, nauczyciel informatyki zwraca się do administratora serwisu o usunięcie szkodliwego materiału. |
3. | Gdy forma przemocy stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ucznia, a sprawca jest nieznany, dyrektor szkoły powiadamia policję. |
4. | Gdy sprawcą jest uczeń Gimnazjum nr 2, zostaje on zobowiązany do natychmiastowego zaprzestania przemocy i usunięcia szkodliwego materiału z sieci. |
5. | Powiadomienie rodziców/opiekunów sprawcy o zdarzeniu i zobowiązanie ich do podjęcia skutecznych działań wobec dziecka, by w przyszłości zapobiec podobnym sytuacjom. |
6. | Podczas rozmów z ofiarą pedagog udziela jej wsparcia psychicznego. |
7. | Podczas rozmowy ze sprawcą pedagog uświadamia skutki jego działania i możliwe konsekwencje. Pomaga w ustaleniu sposobów zadośćuczynienia ofierze. Dopilnowuje, by zadośćuczynienie doszło do skutku. |
8. | Z przebiegu zdarzenia pedagog szkolny sporządza notatkę i przechowuje ją w dokumentacji szkoły. |
9. | Gdy sytuacja powtórzy się, lub sprawca przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, dyrektor na piśmie informuje Wydział Rodzinny i Nieletnich Sądu Rejonowego. |
1. | Podczas zebrania rodziców klas I i II w listopadzie 2009 r. pedagog szkolny Teresa Komendera przedstawiła prezentację multimedialną „Uczniowie a media cyfrowe. Zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera, internetu, telefonu komórkowego.” Prezentacja została opracowana przez zespół nauczycieli Gimnazjum nr 2 w roku szk. 2008/2009. W tworzeniu prezentacji wykorzystane zostały badania ankietowe wśród uczniów klas I. |
2. | W ramach Dnia Bezpiecznego Internetu w styczniu 2010 r. w klasach I pedagog szkolny przeprowadził lekcje z wykorzystaniem pakietu materiałów edukacyjnych poświęconych przemocy rówieśniczej w sieci. Pakiet zawierający scenariusze zajęć i film DVD „Stop cyberprzemocy” przesłała Fundacja dzieci Niczyje. |
3. | Szkoła zwróciła się do Straży Miejskiej w Andrychowie z prośbą o kontrolę kafejki internetowej podczas trwania zajęć szkolnych, by wyeliminować wagary uczniów w tym miejscu. |
Rozesłaliśmy również wiele ulotek informujących o zagrożeniach płynących z korzystania z internetu jak i o stronach pomagających pokrzywdzonym. Nasza szkoła stworzyła również prezentacje multimedialną na ten temat którą można pobrać tutaj. |